Dialect

Ester

05/02/2007 om 15:42:23

Hij zou ons mee kunnen nemen in de verkiezingscampagne...en misschien nog iets van onze ideen kunnen leren Zoals die huisvrouw uit Antwerpen (of van waar is ze nu ook al weer) die met Bruno Tobback mee naar het buitenland is gegaan op eens speech te doen over het milieu... Heb gelezen dat ze nu ook gaat opkomen met de verkiezingen...
Citeren

Heike

20/02/2007 om 1:12:38

Hey! Wij zijn 3 studenten uit het 3de jaar logopedie. In het kader van ons eindwerk willen we een enqute afnemen om je mening ten opzichte van dialect en spelling na te gaan. Om ons eindwerk tot een goed einde te kunnen brengen hebben we dus je hulp nodig!! Gelieve daarom te surfen naar het volgende webadres en onze enqute in te vullen: www.dialectenspelling.be Alvast bedankt! Groetjes, het ds-team
Citeren

Mama_van_Jelle
Nieuw
Famisurfer sinds : 23/02/2007 Annemie, , 2020 jaar
kinderen : geen!

25/02/2007 om 21:27:47

Tussen al die mama's hier op het forum zullen vast ook wel een paar leerkrachten zitten h!! Wat denken jullie van deze discussie?
Citeren

mamafietje
Nieuw
Famisurfer sinds : 11/02/2007 Sofie, Wevelgem, 45 jaar

26/02/2007 om 20:18:37

aha, ik wou er juist op reageren!!!!!!!!!!!!! Ben ook een West-Vlaamse en wij zijn wel te begrijpen hoor! Ik sta bij de peutertjes( de jongsten; 2,5 jarigen - voor de duidelijkheid) en ik let toch wel op mijn taal(zulle). Dat we in een andere provincie stage zouden doen!! ,vind ik al te erg! Als ik soms een 'Antwerpse of Brusselse telefoniste' aan de lijn krijg, begrijp ik hen ook niet altijd!!! Het is wel zo dat ze in de middelbare scholen meer dialect zullen praten, maar dan kennen die kinderen dat toch ook al meer van vrienden, de thuisomgeving, niet? Wie kan hier zeggen dat hij als kind nooit dialecte woorden sprak?!? Ikzelf ging tot het 5de leerjaar naar een school in Kortrijk waar ik alleen AN sprak en ook thuis, aangezien mijn ouders uit een verschillende streek kwamen en andere dialecten spraken! Van af het 5de lj ging ik in een wijkschool , waar iedereen dialect sprak, behalve ik ... en dat was heel raar... btw de voorbeeld functie gaat volgens mij nog het meest uit van de ouders!!! [:3:]
Citeren

Gast
Nieuw

05/03/2007 om 23:19:08

Ik ben leerkracht in eerste, tweede en derde middelbaar in een school bij Antwerpen en ik probeer mijn leerlingen toch aan te moedingen op hun taal te letten. Natuurlijk ontsnappen er bij hen hier en daar regionale 'klanken' (ik denk ook niet dat het onze bedoeling is mensen accentloos te laten spreken), maar in zekere zin is het toch een vorm van beleefdheid en respect voor de ander als je netjes praat. Ik kan me voorstellen dat plat Antwerps ook niet meteen gemakkelijk te verstaan is voor iemand uit pakweg Brugge. Natuurlijk, jongeren hebben graag hun eigen codetaaltje en daar draagt dialect soms toe bij. Ik geloof dat het gewoon een kwestie is van hen bij te brengen waar en wanneer dialect kan en wanneer niet.
Citeren

Mama_van_Jelle
Nieuw
Famisurfer sinds : 23/02/2007 Annemie, , 2020 jaar

06/03/2007 om 23:14:44

Ben het wel eens met mamafietje dat de leerkrachten niet voor alles moeten zorgen, ouders moeten natuurlijk ook het goede voorbeeld geven en hun taalgebruik een beetje verzorgen maar ik vind toch dat ouders er moeten voor kunnen kiezen thuis dialect te spreken. En de kinderen zouden dan toch op school goed ABN moeten horen om duidelijk het onderscheid te leren Wat niet wil zeggen dat ik vind dat de leerkrachten ook voor de opvoeding moeten zorgen, soms vind ik wel dat er te veel van de school wordt verwacht
Citeren

Michael
Nieuw
Famisurfer sinds : 13/03/2007 Michael, Blankenberge, 49 jaar

28/03/2007 om 17:03:09

Als Oost-Vlaming die in West-Vlaanderen woont, heb ik n woord voor de hele heisa rond dialecten en accenten : relativeren ! Ja, ik word hier wel eens aangesproken op mijn Gentse "r" en ja, mijn kinderen hebben de rrrollende "rrr" van hun klasgenootjes maar dat verrijkt onze taal toch ? In Duitsland, Frankrijk, Engeland,... spreekt men met de meest uiteelopende accenten (zelfs op de tv) en er is er geeneen die erover klaagt. Is het niet spijtig dat het Gents verdwijnt en dat het Brussels uitgestorven is ? Door de "Familie-Thuis-Wittekerke" tussentaal te spreken, brengen we onze kinderen pas in verwarring ! Zolang ze duidelijk het verschil kennen tussen dialect en AN, is er geen enkel probleem.
Michael...op z'n Engels !
Citeren

Gast
Nieuw

04/05/2007 om 10:24:02

Belangrijk is toch dat ze beiden kennen
Citeren

Blijf op de hoogte ! Activiteiten, recepten, wedstrijden,
Ik zoek
een adres!

Mijn kortingen
Circus De Sven
Gratis suikerspinnen voor verjaardagsfeestjes, communies, .....
Speelgoed Mertens - Speci
10 % korting op vertoon van de Famidookaart. Niet geldig op ...
Zaza Belle, Clown, Magir
10 % korting met CODE "FAMIDOO"...
Meer kortingen [+]

Fatal error: Call to undefined method famiweb::close() in /var/vwww/vhosts/famidoo.be/httpdocs/famidoo/forum_nl/fmessages.php on line 2341