3 talen leren?

Ludo

05/02/2007 om 12:10:35

Mijn vrouw is afkomstig uit Brazili, maar is naar Belgi gekomen. Ze leert steeds beter Nederlands, maar samen spreken we nog altijd in het Engels. Ze is nu voor het eerst zwanger en we vragen ons af in welke taal we onze kinderen gaan opvoeden. Ons kind gaat zeker naar school in Vlaanderen, uiteraard zal die dan Nederlands leren. Mijn Portugees is wel niet goed genoeg om ons kind hierbij te helpen. Het Engels dan weer is voor geen van ons beiden de moedertaal (hoewel we het goed praten en het onze communicatietaal is). Maar worden 3 talen niet te veel voor een kindje? sommigen hebben naar het schijnt al problemen met 2 talen.
Citeren

Isabel

05/02/2007 om 15:39:33

Hey Ludo, Eerst en vooral proficiat!! heb geen antwoord op je vraag maar vind in ieder geval dat je kind geluk zal hebben om in een multicultureel gezin op te groeien... Het lijkt met het beste dat jullie allebei in jullie eigen moedertaal met het kind spreken maar ja, hoe het dan met dat Engels zit weet ik ook niet...
Citeren

Gast

07/02/2007 om 12:51:20

Het zou wel handig zijn, moest je kindje al wat Portugees meekrijgen. Wel belangrijk dat de mama dan altijd Portugees blijft praten, want anders zorgt dit voor problemen. Persoonlijk zou ik het eerder tot 2 talen houden, dat lukt bij de meeste kinderen vrij goed. Maar 3 talen lijkt inderdaad wel veel.
Citeren

Sandyke601
Nieuw
Famisurfer sinds : 08/03/2007 Sandy, , 2020 jaar
kinderen : geen!

08/03/2007 om 22:24:43

Ik denk dat het vooral belangrijk is consequent te zijn. HIermee bedoel ik: dat vaste personen n vaste taal praten tegen het kindje. Bijv: jij altijd Engels, je vrouw altijd Portugees en op school altijd nederlands....Anders wordt het vl te verwarrend voor zo'n ukkie! Wel hoor je vaak dat kinderen die meertalig opgevoed worden, problemen krijgen omdat ze met geen enkele taal het echte moedertaal gevoel krijgen.... Toch denk ik dat het je kind wel een goede basis meegeeft.... Alvast vl succes ermee en geniet nog van de zwangerschap! voor wanneer is de baby uitgerekend??
Citeren

annet_v
Nieuw
Famisurfer sinds : 27/02/2007 Annet, , 2020 jaar

09/03/2007 om 8:50:11

Hey Ludo! Ik ben zelf meter van een superjongen, hij is er momenteel drie. Onze kleine ukkepuk spreekt al sinds hij kan prate drie talen! Zijn mama is Nederlandstalig, zijn papa is Joegoslavisch en hij woont in de Ardennen... En hij spreekt de drie talen even goed. Ik denk dat het dus wel mogelijk is om die drie talen met hem te spreken. Hij leert vanzelf alles wel hoor, maar kdenk dat het misschien inderdaad wel een goed idee is om elk n taal tegen hem te spreken (bv jij engels, je vrouw portugees en de rest van de familie nederlands). Je gaat nog heel wat leuke situaties tegemoet! Zo was hij twee en wij hadden net een zwembad gekocht. We lieten hem dat zien en hij vond dat geweldig en riep echt uit: Piscine, piscine! En ik zei: Zwembad. Hij bekeek me echt alsof hij ik superdom was en zei: Maar meter, zwembad IS piscine! :) Je gaat het geweldig vinden als je kindje kan tellen en de kleuren in verschillende talen kan opzegge! Proficiat met de zwangerschap!
Citeren

postindebox
Nieuw
Famisurfer sinds : 08/03/2007 Sarah, Gent, 40 jaar

11/03/2007 om 22:01:09

Haha! Kinderen kunnen toch zo grappig zijn h, als ze zo bloedserieus iets mededelen! I love it! :-) Ik kende eens een kindje dat naar het nieuws keek en plots zei: "maar wat zegt die nu toch? Het is toch niet goederentrein??? Dat moet toch BESTE trein zijn?? HAHAHAHAHA Gewedig toch? [:13:]
Citeren

annet_v
Nieuw

13/03/2007 om 15:19:08

hehe, grappig! mijn mama had toen ik jong was ook zo een lievelingsverhaal over mij. Er waren testen om te zien (in de kleuterklas) of je klaar was om al naar het volgende klasje te gaan. En n van die testen was kijken of je juiste meervoude kon make. Dus mijn mama toonde me n pop en vroeg wat is dat? En ik zei een pop. Daarna toonde ze me er twee en vroeg en wat is dat? En ik zei een tweeling [:4:]
Citeren

maria-maria-maria-3
Nieuw
Famisurfer sinds : 08/03/2007 maria, , 2020 jaar

14/03/2007 om 20:33:36

lol! Dat bedoel ik dus! En toen mocht je meteen twee klassen hoger???? [:10:]
Citeren

annet_v
Nieuw

15/03/2007 om 8:11:30

hehe, nee hoor. er is wel ooit voorgesteld om me een klasje te laten overslaan en mijn mama vond dat toen geen goed idee. ze vond dat ik beter bij mijn leeftijdsgenootjes kon blijven en achteraf bekeken ben ik daar best blij mee. in de lagere school en een groot stuk van het middelbaar had ik geen enkel probleem om de goede resultaten te blijven behouden, integendeel... maar dan op univ wist ik niet eens wat studeren was... hogeschool ging daarentegen weer veel vlotter. te slim is ook niet zo goed hoor want op een gegeven moment komt er een stop aan goede resultaten zonder hard werken en dan heb je geen idee hoe je de dingen moet aanpakken... maar enfin, uiteindelijk is het allemaal wel goed gekomen :) ik zit in een hele andere sector dan waar ik dacht te belanden maar ik zit er wel perfect op mijn plaats. En das toch het belangrijkste e
Citeren

Gast
Nieuw

03/05/2007 om 14:48:32

da's echt wel veel h... op den duur wordt het "Babel" thuis
Citeren

Blijf op de hoogte ! Activiteiten, recepten, wedstrijden,
Ik zoek
een adres!

Mijn kortingen
jeugdatelier Kameleon
korting op 2de lid van gezin....
Spido
Groepskorting wordt verleend aan groepen vanaf 20 personen....
Queen Josephine & King Jo
10% korting op workshops...
Meer kortingen [+]

Fatal error: Call to undefined method famiweb::close() in /var/vwww/vhosts/famidoo.be/httpdocs/famidoo/forum_nl/fmessages.php on line 2341