3 talen leren?

imelda_marcos_2
Nieuw
Famisurfer sinds : 19/05/2008 Sofie, , 2020 jaar
kinderen : geen!

26/05/2008 om 15:29:26

Hey Ludo, ondertussen is die kleine ukkepuk toch al geboren? Hoe heb je het opgelost? Ik denk ook dat je gerust drie talen kan proberen hoor, zolang je het maar consequent doet!
Citeren

nijntje_lief_konijntje
Nieuw
Famisurfer sinds : 28/04/2008 Kristien, , 46 jaar

27/05/2008 om 10:59:45

Dat is waar, op jonge leeftijd is het gemakelijker om een taal te leren omdat je dan nog niet bezig bent met eerst vertalingen in je hoofd te maken. Jong geleerd is echt oud gedaan! En zoals Imelda_marcos_2 al zei, zolang je consequent bent is dat allemaal geen probleem. Zo maakt het kind ook meteen de link naar mama = taal1; papa = taal2; ...
Citeren

callens.janssens
Nieuw
Famisurfer sinds : 11/07/2008 ANN, , 49 jaar

11/07/2008 om 21:38:14

Jullie kindje is ondertussen natuurlijk al perfect drietalig, ... Hierbij onze ervaringen en enkele kleine tips die daaruit voortkomen. In het begin deden we ook veel research en daar kwam wetenschappelijk de info dat de taalontwikkeling relationeel is, en zodoende een kind afhankelijk van wie het voor z'n neus heeft staan daar steeds die taal mee zla spreken. Je moet dus consequent dezelfde taal spreken met dat kind. In principe mag je bij wijze van spreken als ouder tegen andere mensen gelijk welke taal spreken, of zelfs voor elk kind een andere taal kiezen, zolang je maar in nzelfde relatie nzelfde taal spreekt. Hoeveel talen een kind "aankan" is slechts gedeeltelijk afhankelijk van IQ hoor, laat je niks wijsmaken! Als een kind de capaciteit heeft om te leren, zal het de verschillende talen volgens zijn eigen capaciteit opnemen, het ene kind heeft dus een rijkere woordenschat dan het andere, en dat zal bij het aanbod van verschillende talen ook ongeveer gelijk verlopen, ... Bij ons zijn de talen Frans met de papa, Nederlands met de mama. Bij onze eerste zoon merkten we dat hij zeer laat begon te spreken, maar eens hij van start ging, ging het prima, zijn 2 talen zijn gevolueerd tot (nu vierde leerjaar) spontaan willen lezen in 't frans, en veel lezen in 't nederlands (detail: en hij kreeg onlangs een ASS diagnose, dus zelfs dat heeft hem niet beperkt in het aanleren van de 2 talen). Een foutje dat we bij hem echter maakte en naar de volgende kinderen toe hebben bijgschaafd: voorbeeld: kind vraagt aan papa: "Tu peux me passer une tartine?" papa: "S'il te plait" kind antwoordt niet, en papa heeft het niet opgemerkt, mama wil 'helpen' en zegt voor: "Dank u papa" (want ik sprak altijd nederlands met hem, ...) kind hehaalt: "Dank u papa" maar het moet in 't frans praten met de papa, .... Dus hebben we nu toch maar het voorzeggen van de antwoorden aangepast naar de taal voor wie dat antwoord bedoeld is. Dat werkt veel beter! In bovenstaande situatie zou ik dan zeggen tegen mijn zoon: "Merci papa", wat hij dan herhaalt en de taal klopt weer met de persoon tegen wie hij het herhaalt. Daarentegen zie je wel heel grappige situaties waarbij je bvb zegt: Ga eens aan papa vragen om aan tafel te komen, ... wat dan tegen papa soms grappige zinnetjes geeft: "Papa, je dois dire de maman que tu dois aan tafel komen" Dat wordt dus nu ook al wel eens: Ga eens aan papa vragen om aan tafel te komen, (en direct gevolgd door hoe het te zeggen) "Papa, tu viens table stp?" Op die manier voorkomen we nu veel foute tussenstapjes en leren onze kinderen vaak nog sneller de juiste zinswendingen in de twee talen. Hopelijk heeft iemand nog iets aan mijn lange uitleg, ... [:9:]
Citeren

Blijf op de hoogte ! Activiteiten, recepten, wedstrijden,
Ik zoek
een adres!

Mijn kortingen
Livingstone Museum - mine
Bij aankoop in onze winkel geniet u van 10% korting, enkel o...
Museum Hpital Notre-Dame
Korting van 20% op vertoon van Famidookaart....
Vaderzoon.be
10% korting op vertoon van Famidookaart...
Meer kortingen [+]

Fatal error: Call to undefined method famiweb::close() in /var/vwww/vhosts/famidoo.be/httpdocs/famidoo/forum_nl/fmessages.php on line 2341