3 talen leren?

Karen

03/05/2007 om 14:49:06

BTW: Babel is echt wel een leuke film h? [:7:]
Citeren

Veerle

04/05/2007 om 10:28:32

3 talen lijkt me ook te moeilijk voor een klein kind. Je weet nu nog niet wat het precies zal aankunnen. Een beperking tot 2 talen lijkt me dus ideaal.
Citeren

ikke

20/06/2007 om 21:58:21

[quote=Sandyke601]Ik denk dat het vooral belangrijk is consequent te zijn. HIermee bedoel ik: dat vaste personen n vaste taal praten tegen het kindje. Bijv: jij altijd Engels, je vrouw altijd Portugees en op school altijd nederlands....Anders wordt het vl te verwarrend voor zo'n ukkie! Wel hoor je vaak dat kinderen die meertalig opgevoed worden, problemen krijgen omdat ze met geen enkele taal het echte moedertaal gevoel krijgen.... Toch denk ik dat het je kind wel een goede basis meegeeft.... Alvast vl succes ermee en geniet nog van de zwangerschap! voor wanneer is de baby uitgerekend??[/quote] IDD, 2 talen is goed genoeg want anders kan het kind zich niet vasthouden aan een basisregel en spreekt het alles dooreen, maar consequent zijn, had ik ook moeten doen, frans blijven praten tegen onze kids
Citeren

Gast

13/09/2007 om 16:25:13

Beste Ludo, ik zou jullie willen aanraden elk zijn moedertaal te spreken tegen jullie kindje. Mijn zoontje heeft ook 2 anderstalige ouders (vlaams en italiaans) en we spreken elk onze moedertaal met hem. stel je voor wanneer je kindje in contact komt met de familie van je vrouw en hij deze mensen niet kan verstaan noch kan spreken met hen ? het engels zal het zeker meepikken. hij/zij zal het kunnen verstaan (wat alleen maar positief is) maar daarom niet onmiddellijk spreken... een kind is zeer flexibel hierin en het gebruik van de 2 talen zal een automatisme worden voor het kind - het kind zal antwoorden naargelang de taal waarin hij/zij aangesproken wordt. dit is mijn persoonlijke ervaring en het verloopt allemaal zeer vlot. Proficiat alsnog en veel succes !
Citeren

Eleiwed
Nieuw
Famisurfer sinds : 23/09/2007 Mar, , 2020 jaar
kinderen : geen!

23/09/2007 om 9:51:17

Meertaligheid in kinderen is perfect mogelijk als alle talen consequent gebruikt worden. Mijn kinderen zijn 4 talig. Met 3 talen die ze perfect spreken voor hun leeftijd (6 en 8) en een derde taal die ze aanleren. Wij spreken thuis Nederlands, Spaans en Catalaans en de kinderen leren Engels als vierde taal. Meertaligheid moet je gewoonweg doen als je er de kans toe hebt van in het begin. Elke ouder spreekt zijn eigen moedertaal, als de omgevingstaal dan ook nog anders is kan die er gerust bij. En je kan er zelfs (wat later, in ons geval toen ze 5 waren) een vierde taal bij doen. Als het consequent en gebeurd kan het zeker. Misschien praten ze wat later maar ze praten dan wel in twee of 3 talen....
Citeren

Pareltje
Nieuw

28/09/2007 om 10:26:58

Dag Ludo! Proficiat met de baby die op komst is! Ik reageer zelden op mails, maar je kan onmogelijk een mening geven als je het niet meegemaakt hebt! Ik kindje dat in een meertalig gezin geboren wordt gaat van nature uit veel gemakkelijker met talen omgaan dan andere kindjes. Mijn man en ik zijn van griekse afkomst, beide in Belgi geboren, opgegroeid, gestudeerd...ik nederlandstalig, hij franstalig. Ons zoontje spreekt vloeiend grieks want het is een taal die hij hier nooit zou leren als hij die niet van ons meekreeg, hij zit in een nederlandstalige school en trekt heel goed zijn plan in het frans met vriendjes en zijn vader. Ik heb mij lang zorgen gemaakt en afgevraagt of het wel zou goedkomen, maar ik ben nu zo trots op mijn drietalige kapoen die nog maar 3,5 jaar oud is! Hij zal waarschijnlijk perfekt drietalig aan de lagere school beginnen. 3 is natuurlijk wel limiet! Maar kleine kindjes zijn veel slimmer dan wij denken! Succes!
Citeren

papaatje
Nieuw

01/10/2007 om 14:04:52

Hallo, We voeden onze kindjes tweetalig op. (Nederlands-Frans). Ons dochtertje Eline van 4 gaat naar de plaatselijke dorpsschool in het Frans. Thuis spreek ik mijn moedertaal Nederlands met haar en dat konsekwent sinds haar geboorte. Mijn vrouw is franstalig en spreekt dus haar moedertaal. Met elkaar spreken we zowel Nederlands als Frans en ook Engels als we niet willen dat de kleine ons begrijpt. Eline (4jaar) spreekt meestal Frans (want dat is de taal die ze ook op school hoort en bij mama) , ook naar mij toe spreekt ze Frans (want ze weet dat ik het versta). Ik antwoord haar altijd in het Nederlands. Ze verstaat dat perfect maar passief. Ze kan wel liedjes zingen in het Nederlands en ze spreekt het ook maar wel na aandringen (hoe zeg je dat ?)Het schijnt dat dat beter wordt als ze ouder worden. Ze zegt zelf als ik groot ben dan spreek ik Nederlands... Papaatje
Citeren

Gast6636
Nieuw
Famisurfer sinds : 06/11/2007 nathalie, geraardsbergen, 47 jaar

27/11/2007 om 11:16:28

[:6:] hallo, Ik ben nederlandse en getrouwd met een joegoslaaf,ik spreek nederlands tegen de kinderen en mijn man zijn moedertaal en als ze bij mijn ouders gaan spreekt opa met hen frans omdat die van wallonie komt en mijn kids verstaan het ook Ik vind het een goede voorsprong om meerdere talen te kennen voor later he. Ik hoop dat je aan mijn berichtje iets hebt
mama
Citeren

Gast6636
Nieuw
Famisurfer sinds : 06/11/2007 nathalie, geraardsbergen, 47 jaar

27/11/2007 om 11:20:42

[quote=annet_v]Hey Ludo! Ik ben zelf meter van een superjongen, hij is er momenteel drie. Onze kleine ukkepuk spreekt al sinds hij kan prate drie talen! Zijn mama is Nederlandstalig, zijn papa is Joegoslavisch en hij woont in de Ardennen... En hij spreekt de drie talen even goed. Ik denk dat het dus wel mogelijk is om die drie talen met hem te spreken. Hij leert vanzelf alles wel hoor, maar kdenk dat het misschien inderdaad wel een goed idee is om elk n taal tegen hem te spreken (bv jij engels, je vrouw portugees en de rest van de familie nederlands). Je gaat nog heel wat leuke situaties tegemoet! Zo was hij twee en wij hadden net een zwembad gekocht. We lieten hem dat zien en hij vond dat geweldig en riep echt uit: Piscine, piscine! En ik zei: Zwembad. Hij bekeek me echt alsof hij ik superdom was en zei: Maar meter, zwembad IS piscine! :) Je gaat het geweldig vinden als je kindje kan tellen en de kleuren in verschillende talen kan opzegge! Proficiat met de zwangerschap![/quote] HE, mijn man is afkomstig van wat nu servie is,nl novi-pazar.Van welke regio zijn die mensen van jougoslavie als je het niet erg vind dat ik je dit vraag. Het is altijd leuk voor mijn man om nieuwe mensen te leren kennen van zijn land.
mama
Citeren

Baccara1
Nieuw
Famisurfer sinds : 10/05/2008 karen, , 44 jaar

26/05/2008 om 12:41:54

[color=magenta]Hallo, Mijn dochter word ook in twee talen opgevoed. de papa spreekt frans en ik nederlands zij zelf gaat naar een nederlandstalige school. Vroeger is ze naar een franstalige cribe geweest.En ze spreekt beter de nederlandsetaal maar kan het ook goed in het frans. Zij zelf weet wat ze moet spreken met iedereen en dat het langs papa's kant altijd in frans is en langs mama's kant in het nederlands.Nu hebben we een zoontje bij van 5 maand en we doen het terug het zelfde . Als ze dat van kleinsafaan leren leren ze de taal gemakelijker aan.[/color] [:8:]
Citeren

Blijf op de hoogte ! Activiteiten, recepten, wedstrijden,
Ik zoek
een adres!

Mijn kortingen
Activ Kamp - Sporthotel
Korting van 5% voor groepen vanaf 20 personen of op vertoon ...
KLUTSKE meespeel-kindersh
25 affiches gratis...
Kidsdinge Origineel speel
Bij bestellingen vanaf 75 euro is de levering in Belgi n N...
Meer kortingen [+]

Fatal error: Call to undefined method famiweb::close() in /var/vwww/vhosts/famidoo.be/httpdocs/famidoo/forum_nl/fmessages.php on line 2341