Mama & mama of papa & papa?

Libbie
Nieuw
Famisurfer sinds : 19/05/2008 Peeters, , 2021 jaar
kinderen : geen!

26/06/2008 om 14:50:36

volgens mij is er geen verschil tussen mama en mama of papa en papa of mama en papa overal zal al wel eens een woord vallen iedereen maakt eens ruzie iedereen is eens wat minder geduldig en net zoals iedereen 'slechte' kantjes heeft, zit er ook heel veel goeds in zowat iedereen de ene houdt van lekker koken, de andere gaat graag naar de speeltuin en uiteindelijk: tegenwoordig zijn zowel mannen als vrouwen toch wel in staat om over zowat elke kwestie met hun kids te praten, niet? dus ik zie niet in waarom homo's, lesbische vrouwen ofzo geen kinderen zouden mogen krijgen ik vind dat er dan toch wel andere mensen (moordenaars, mensen zonder verantwoordelijkheidsgevoel, ...) geen kinderen zouden mogen grootbrengen
Citeren

ulricke_&_maike
Nieuw

04/09/2008 om 13:02:43

antwoord voor Hilde: Hallo Hilde, sorry dat het zoooooooo lang duurde maar ik had niet gezien dat er 2 pagina's waren... Of wij ergens terecht kunnen met specifieke vragen? Hoe bedoel je dan? Als onze kinderen later vragen zouden stellen waarom ze 2 mama's hebben ofzo of meer rond de adoptieprocedures? Onze vragen qua opvoeding zijn niet anders dan een heterogezin zoals bvb. hoe kan ik mijn dochter haar boterham laten opeten zonder morren ;-) Wij hebben wel heel veel vragen gehad over hoe we problemen kunnen vermijden indien 1 van ons zou overlijden (hoederecht/erfenisrecht/...) en vooral over de adoptieprocedure... In Belgi zit de wet raar (en vooral verwarrend!) in elkaar. Ons eerste kind heb ik gebaard, onze tweede kind Maike. We hebben een 2-daagse cursus moeten volgen bij E.V.A. = adoptievorming van Kind & Gezin. Na die cursus kregen we een attest en dit attest hadden we samen met nog heel wat andere documenten nodig om de adoptieprocedure te starten. Wij worden door de wet gezien als een 'stiefoudergezin' en zodoende hebben wij stiefouderadoptie moeten aanvragen. Adoptie vind ik niet echt het juiste woord, ik sta mijn kind niet af maar ik sta toe dat er een volwaardige ouder bij komt (zelfs al was die er al) om voor ons kind te zorgen. Dus Maike heeft Geike geadopteerd en binnenkort moeten we naar de rechtbank ivm uitspraak van onze zoon. Ik word dan ook een volwaardige ouder voor Cas. Wij zijn gehuwd sinds 2004 en pas daarna werden onze kinderen geboren maar toch werd ik 'alleenstaande' mama van onze dochter en mijn vrouw 'alleenstaande' mama voor onze zoon... Begrijpe wie kan... Aangezien de kinderen in een adoptiegezin dezelfde familienaam moeten hebben, zal de familienaam van onze zoon veranderen van Vanwalleghem naar Vancrayenest, mijn naam dus aangezien zijn zus reeds mijn familienaam had. Ik vind dit wel positief voor onze kinderen, ze zijn broer en zus, en daarom vind ik het goed dat ze dezelfde familienaam hebben. Ook bvb. voor op school ed. Ik zal blij zijn als de adoptie voor onze zoon ook goedgekeurd zal zijn. Je weet maar nooit wat er kan gebeuren. Het is voor zoveel zaken belangrijk niet alleen emotioneel voor ons en de kinderen maar ook practisch. Dan zullen we beiden belangrijke documenten kunnen ondertekenen voor onze kinderen, bvb. bankdocumenten, ziekenhuisopname, inschrijving op school enz. Mijn vriendin kan nu zelfs haar dochter meenemen naar de Ikea, net over de grens, zonder dat ze een reispasport en mijn toestemming nodig heeft ;-)) Anders kon ze bij een politiecontrole niet bewijzen dat het haar eigen dochter is... Ik werk 4/5, neem mijn ouderschapsverlof op voor Geike. Als de adoptieprocedure rond is voor Cas, kan ik ook voor hem ouderschapsverlof aanvragen. Nu is dat niet mogelijk aangezien ik wettelijk geen zoon heb Ivm. vragen rond 'waarom heb ik geen papa', zijn we als Geike een peuter was heel eerlijk geweest. Ze weet dat ze een mama en een moeke heeft maar dat bijna alle andere kindjes een papa hebben. Ze heeft er geen problemen mee, ze is het zo gewoon. Onze zoon is nog te klein om te beseffen. Als je eerlijk bent en op hun nivo een antwoord geeft op hun vragen, zullen er weinig problemen zijn veronderstel ik. Oja, wat ik ook nog wou vertellen waarom adoptie zo belangrijk is. Mijn schoonfamilie is nu ook wettelijk erkend als familie voor onze dochter. Voor hen is dit ook belangrijk :-) Niet alleen emotioneel maar ook bvb. naar erfenisrecht toe. Elk jaar is er ook een 'mamoesdag', dat is een bijeenkomst voor holebiouders met hun kinderen. Dit jaar is het in Antwerpen, k denk in september of oktober. Indien je nog vragen hebt, shoot ;-) EN ik zal vroeger antwoorden :-) [quote=][/quote]
Citeren

vakekurt
Nieuw

09/07/2010 om 14:11:44

Ik lees hier heel wat reacties. Ikzelf ben homo-papa. Ik lees bij iemand dat ze de eravring heeft dat homorelaties minder stabiel zouden zijn. Ik ken daar geen cijfergegevens over, maar denk dat holebi's met een open relatie zowiezo niet echt aan kinderen gaan beginnen. Verder zegt d iezelfde persoon dat de natuur het ook niet mogelijk maakt... wat dan met een hetero-koppel die niet vruchtbaar is? met diezelfde kortzichtige visie kan je dan stellen dat die ook geen geschikte ouder kunnen zijn. Ik heb ervaring in de 'sociale sector'. Ik zie daar dag in dag uit ouders: aleenstaanden die hard hun best doen, heterokoppels zonder opvoedingsvaardigheden, homo pleegpapa's die kinderen een thuis geven die in hun 'natuurlijke' omgeving verwaarloost werden,... Als je kijkt zijn er heel wat kinderen die niet in het stereotype biologische mama-papa gezin wonen: alleenstaanden, gescheiden, hertrouwd, co-ouderschap, LAT-relaties noem maar op. Dat de traditionele gezinsvorm nog zo ingeprent zit bij iedereen maakt me overtuigd dat we dat stillaan moeten doorbreken (vakoverschreidend: in een vraagstukje mag het heus wel een vake en papa zijn, of een alleenstaande mama...), in leesteksten mag het stereotype rollenpatroom ook wel eens doorbroken worden. Dan zullen onze kinderen in d etoekomst een bredere kijk hebben op de dingen, en als ik sommige reacties op dit forum lees...het is hoogst nodig
Citeren

bigjo
Nieuw
Famisurfer sinds : 02/08/2010 joke, , 39 jaar
kinderen : geen!

02/08/2010 om 15:25:52

Ikzelf ben niet lesbisch, maar heb veel vriendinnen die dat wel zijn. Een paar onder hen hebben kinderen en ik zie helemaal niet dat dat voor problemen zou kunnen zorgen. Ik snap niet dat er mensen zijn die aan die patroon blijven vasthouden dat er een man en een vrouw moet zijn om een kindje op te voeden. Dan zou alleenstaande moeder ook niet mogen! Dus voor mij maakt het helemaal niet uit en ik ben blij dat die taboe van homo of lesbische koppels toch beetje bij beetje aan het verdwijnen is. @ulricke_&_maike of @vakekurt Hebben jullie geen zin om over jullie ervaring als homo-papa of lesbisch-mama te schrijven op mijn website? Dit zou zeker en vast mama's en papa's in dezelfde situatie kunnen helpen!
Blog voor ouders door ouders
http://blog.mtmclub.org
Leuke prijzen te winnen
Citeren

Blijf op de hoogte ! Activiteiten, recepten, wedstrijden,
Ik zoek
een adres!

Mijn kortingen
Parfumerie-Atelier Guy De
GRATIS: een rondleiding per familie op vertoon van Famidooka...
Kidsdinge Origineel speel
Bij bestellingen vanaf 75 euro is de levering in Belgi n N...
Zandsculptuurfestival
Korting van 4 euro p.p. op vertoon van Famidookaart...
Meer kortingen [+]

Fatal error: Call to undefined method famiweb::close() in /var/vwww/vhosts/famidoo.be/httpdocs/famidoo/forum_nl/fmessages.php on line 2341