Aantal kinderen in eerste kleuterklas

nicki

01/09/2007 om 12:53:16

Beste allemaal, Ik heb een vraagje over het aantal kinderen dat in een kleuterklas mag zitten. Bestaat er een bovengrens, zijn er regels over? Of kan elke school dat zelf beslissen? Ik heb een zoontje van drie jaar. Hij gaat sinds pasen naar school. Een freinetschool van het gemeenschapsonderwijs. De school werkt met graadklassen, 1+2, 3+4 en 5+6 zitten telkens samen. En ook het onthaalklasje zit samen met de eerste kleuterklas. Tweede kleuterklas samen met derde. Toen ik een school zocht was kleinschaligheid voor mij heel belangrijk. Mij werd verzekerd dat er per geboortejaar maximaal 20 kinderen worden ingeschreven. Maar toen mijn zoontje naar school kwam waren er 26 kinderen in zijn klas. Het werd mij uitgelegd dat dat kwam omdat het het einde van het schooljaar was, de oudste kinderen zouden binnenkort overgaan naar de tweede kleuterklas en dan zouden het veel minder kindjes zijn. Maar nu hoor ik dat ze maandag terug met 26 kindjes gaan starten en dat het op termijn de bedoeling is om de klas de splitsen. Maar daarvoor moeten er eerst meer kindjes in de klas zijn. Nu vroeg ik mij af: hoe lang gaat dat nog duren? Gaan ze wachten tot dat er bijna veertig kindjes in de klas zitten om er dan twee van twintig van te maken? Elke graad heeft in de school twee parallele klasjes, enkel de jongste kleuters hebben maar een klasjes en zijn bijgevolg het klasje met de meeste kindjes van heel de school. Dit systeem kan ik niet begrijpen. De jongste kindjes hebben toch de meeste aandacht nodig? Hoe kan een kleuterjuf er aandacht voor 30 kindjes opbrengen? Ze is heel de dag al bezig om ze allemaal te helpen op de wc? Hoe ze er ook nog praatrondes en projectwerk moet organiseren is mij een raatsel. Zou het niet logischer zijn om te starten met twee klasjes van 13 en die dan op te vullen? Of mag dat niet? Bedankt voor jullie reactie!
Citeren

juf

06/09/2007 om 19:18:27

Jammer genoeg bestaat er nog steeds geen bovengrens voor het aantal leerlingen per klas. De berekening van het aantal lesuren die een school krijgt om klassen op te richten, wordt in februari gedaan aan de hand van het aantal kinderen op dat moment. Die gelden dan voor het volgende schooljaar. De scholen krijgen een bepaald aantal uren. Die uren kan de directie zelf besteden zoals zij willen. Normaal gezien tracht de directie de grootste groepen te splitsen. Ook kijken zij naar de leeftijd vb een eerste leerjaar wordt sneller gesplitst dan een tweede leerjaar. Ook bij ons op school zijn de klassen zeer groot. Ikzelf sta in de derde kleuterklas met een groep van 29 kleuters. In de peuter/eerste kleuterklas zijn er nu al 45 kleuters ingeschreven. Gemiddeld komen er zo'n 35 kleuters naar het klasje. De directie doet wat hij kan. Zo proberen we nu enkele uren van andere scholen en schoolbesturen te krijgen als ondersteuning. We hebben gelukkig 3 voormiddagen in de week een kinderverzorgster en binnenkort 9 uren een extra juf in de klas. Zo proberen we het een beetje draaglijk te maken voor de allerkleinsten. Zolang de ministers liever naar buiten komt met het zogenaamd 'gratis' onderwijs en met ,waw, 800 leerkrachten erbij voor heel Belgi, blijft deze problematiek duren. Dit alles is een druppel op een hete plaat. Wij zijn al jaren vragende partij naar kleinere klassen, maar het blijft een financiele kwestie. Jammer dat dit allemaal moet gebeuren in het jaar van het kleuteronderwijs. Misschien kan er iets veranderen als er meer druk van derden komt. Wie weet kan er wel iets veranderen als er genoeg ouders en scholen aan de alarmbel trekken! We kunnen ondertussen alleen maar ons best doen om het voor de kinderen zo aangenaam mogelijk te maken. Ook al kunnen we geen wonderen doen met zo'n grote groepen.
Citeren

chiraske

06/09/2007 om 19:32:44

Hallo, Ja, het is erg gesteld met het aantal lln in de klas. Wijzelf zijn gaan lopen na de krokusvakantie. Ons dochtertje zat in de derde kleuterklas met kinderen. Waarvan een paar kinderen speciale begeleiding nodig hadden. Versta me zeker niet verkeerd, ik ben vr gentegreerd onderwijs, maar er moet er wel plaats voor zijn. Hoe kan je nu verwachten dat 1 juf zich met 26 kleuters kan bezighouden. Ze kunnen nog niet allemaal tesamen aan tafel zitten. We zijn dan gaan rondhoren, en het is praktisch overal hetzelfde. Tot we ook bij een Freinetschooltje kwamen, achter de hoek. De volledige kleuter en lagere school telt 80 lln!!! Er worden per geboortejaar maximaal 10 lln ingeschreven of er wordt gezien dat als ze als graad tesamen zitten ze aan een maximum van 24 zitten. Ons dochterje zit nu in het eerste leerjaar met 9 in de klas. Heel relaxed, moet niet schreeuwen voor aandacht, alles gebeurt op een positieve manier. Keerzijde van de medaille: je moet financieel bijdragen, nogal logisch, want met de subsidies komen ze niet toe. En je moet als ouder meer als je steentje bijdragen met klussen en poetsen (maar dat is niet erg, het is altijd zeer gezellig ;-)) Ik heb nog geen moment spijt gehad van onze keuze om te veranderen, ons meisje is helemaal opengebloeid!!!! groetjes
Citeren

mama

11/09/2007 om 20:22:38

een tip voor een gezellig en kleinschalig kleuterschooltje voor mensen die in de buurt van Schilde wonen: wijkschool wonderwijzer verbindingsstraat Schilde!
Citeren

juf_monique

11/10/2007 om 20:35:51

Hallo, ikzelf ben kleuterjuf in de peuter - eerste kleuterklas. Vorig schooljaar had ik 30 kindjes in de klas. Te veel ! Ik moet toegeven dat ik niet voor elk kind op elk moment van de dag tijd kon maken , en dat ik om 10 uur soms het gevoel had dat ik nog niet alle kindjes persoonlijk gesproken had. Daarnaast moest ik ook nog zorgen dat alle kindjes zich konden bezig houden , dat er geen ongelukken gebeurden en dat de minst zindelijke kleuters op tijd op het toiletje zaten. En dan moet er nog gewerkt worden ! Schilderen , boetseren , moederdag geschenkje , ... Ja , ja , ik zat soms met de handen in het haar. Nu heb ik een klasje van 12 kindjes en het is echt een luxe. Ze krijgen die knuffel wanneer ze maar willen , ik kan steeds met hen meespelen , we amuseren ons echt te pletter. Natuurlijk komen er in de loop van het schooljaar nog kindjes bij , maar dat is leuk en dat is niet erg , omdat ik weet dat ik tegen juni 'maar' 20 kleuters en peuters zal hebben. Zelf gaat mijn zoontje van 3 ook naar school , maar ik heb hem niet bij me in de klas. Ik kies er ook voor om hem in een klein , gezellig schooltje te steken , waar iedereen ,iedereen kent .
Citeren

Steetje
Nieuw
Famisurfer sinds : 12/03/2008 Stephanie, , 33 jaar
kinderen : geen!

30/05/2008 om 19:59:01

Ons Kyara zit in een klas van 30 kinderen [:11:] En ze wil niet naar school 'frouw tine boss' zegr ze dan (jufrouw martine is boos) En zo wenen om naar school te gaan, 30 kinderen, das nie normaal, ik breng haar maar zeeer weinig naar school, ocharme [:5:]
Citeren

Suusmaar
Nieuw

09/06/2008 om 19:48:03

Onze tweeling (3jaar) zit ook met 28 kinderen in de klas en dan nog een heeeel druk klasje met veel jongens... Iedere dag wel blauwe plekken, beten of krassen... Juf al overspannen vertrokken, ja, gaat goed daar... De vervangjuf is wel een hele goede, maar het blijft behelpen...
Citeren

sientje
Nieuw

09/06/2008 om 22:42:45

Hallo, Bij mijn dochtertje zitten ze met 28 in het eerste kleuterklasje. Maar ik heb een vraag voor chirasje: Waar moeten die kindjes met problemen dan heen? Dan Type 2 scholen voor kinderen met een matige tot ernstige mentale handicap? want iets anders bestaat er niet voor,hoor. Mijn dochter is zo een kindje. Te goed voor type 2 maar net niet goed genoeg voor het gewone onderwijs. Wees blij dat jouw kindje meekan in de klas en niet speciale zorgen nodig heeft. sientje
Citeren

cindy
Nieuw

10/06/2008 om 14:10:57

hallo, Bij mijn zoontje zitten er momenteel 30 in de klas! En dit is veel te veel!!!! Hij komt ook dikwijls met krassen en beten naar huis en als ik dan iets aan de juf vraag... heeft ze niks gezien of opgemerkt. Schandalig vind ik dit!! Ik begrijp heel goed de juffen hoor begrijp me niet verkeerd die mensen doen wat ze kunnen maar wij geven wel "ONZE KINDEREN" aan hen en moeten vertrouwen hebben in de school. Maar op deze manier lukt het voor mij zeker niet. Heb het als mama zeer moeilijk om mijn kindjes los te laten en dan moet ik hem op zo een manier achterlaten, wel ik zal jullie vertellen dat ik al heel veel traantjes gelaten heb. De momenten dat ik mijne seppe kan thuis houden dan doe ik dat dus ook want hij gaat niet graag naar school. Hij zegt zelf dat het veel te druk is. een zeer teleurgestelde mama
Citeren

Gast
Nieuw

11/06/2008 om 14:36:17

Hallo, Mijn dochtertje is na pasen ook gestart in het zomerklasje, daar zitten ze nu met maar liefst 44 kindjes!!! Bij mijn oudste nu twee jaar geleden zaten ze zelfs met 50!!!! Dan dan wil de minister de ouders stimuleren om de kinderen op 2,5 jaar naar school te laten gaan; waar zit die met zijn gedachten; "jaar van de kleuter" Nog een geluk dat ze super-juffen hebben en graag naar school gaan! Chapeau voor de juffen! Groetjes tante trijn [:6:]
Citeren

Blijf op de hoogte ! Activiteiten, recepten, wedstrijden,
Ik zoek
een adres!

Mijn kortingen
troetels kinderopvang
Voor leden van Famidoo werken wij aan het dagtarief van 22 ...
jeugdatelier Kameleon
korting op 2de lid van gezin....
sono babis
La venue d'un personnage de votre choix, visible sur le blog...
Meer kortingen [+]

Fatal error: Call to undefined method famiweb::close() in /var/vwww/vhosts/famidoo.be/httpdocs/famidoo/forum_nl/fmessages.php on line 2341