Dialect

Tamara

30/01/2007 om 12:31:26

Wij spreken met onze zoon altijd mooi AN. Maar hij begint vaker en vaker dialect te spreken. Komt dat door zijn vriendjes? Hij chat ook wel vaak met zijn vrienden en daar gebruiken ze van die afkortingen,...
Citeren

Lore

30/01/2007 om 16:53:07

En op school? Hoe zit het daar? Heb je ook gelezen dat in vele scholen in West-Vlaanderen en Antwerpen leerkrachten gewoon in het dialect les gaven? Ik begrijp dat echt niet hoor! Je hebt een onderwijzende functie dan moet je toch afstand kunnen nemen van dialect!
Citeren

Hanneke

30/01/2007 om 19:18:25

Ja, dat heb ik ook gelezen... Ongelooflijk!! Dat ze daar in de lerarenopleiding daar niet wat meer aandacht aan schenken... Ik krijg al jaren opmerkingen over mijn Limburgs accent maar ik kan tenminste wel Nederlands spreken!! [:8:] Wat je zoon betreft Tamara denk ik dat je moet blijven het goede voorbeeld geven... Als je te veel opmerkingen gaat maken, gaat hij nog meer dialect spreken volgens mij. Gewoon negeren en zelf mooi blijven praten!!!
Citeren

Gast

31/01/2007 om 10:49:18

Waarschijnlijk praat je zoon ook meer dialect om aanvaard te worden bij vriendjes. het is een vorm van sociale integratie. Er is niets op tegen dat je kind dialect kan praten, maar het is wel belangrijk dat hij zich ook op zijn gemak voelt in het AN. Voor maar al te veel mensen is het AN precies een vreemde taal en dat kan niet volgens mij. We zijn al een kleine taalgroep. Als we enige respect voor onze taal willen, is het belangrijk dat iedereen die ook deftig kan gebruiken.
Citeren

Tamara

31/01/2007 om 12:41:06

Bedankt voor jullie tips! Ik blijf mooi AN praten tegen mijn zoon. Ik heb hem al veel opmerkingen gegeven, maar dat haalt niet zoveel uit. Bij oudercontacten valt het mij op dat de leerkrachten hun dialect niet kunnen wegstoppen.
Citeren

Lieve

31/01/2007 om 16:42:10

DAt vind ik toch echt onaanvaardbaar hoor. Op school moeten de leerkrachten toch fatsoenlijk AN praten? Ik vind het in elk geval tof dat je er zelf zoveel belang aan hecht en zo doorzet!! [:8:]
Citeren

Ester

01/02/2007 om 17:06:18

Het probleem is dat die leerkrachten vaak naar dezelfde school zijn geweest en zelf in de streek zijn gebleven en zo ook nooit verplicht zijn geweest om anders te spreken... De Vlamingen zijn in het algemeen nog tamelijk honkvast volgens mij
Citeren

MamavanJelle

02/02/2007 om 19:40:10

Tja, dan is het eigenlijk in de lerarenopleiding dat ze er wat meer aandacht aan zouden moeten hechten h... Als leerkracht vervul je toch een voorbeeldfunctie of niet soms??
Citeren

Ester

05/02/2007 om 8:44:18

Ja, het is misschien inderdaad in de opleiding dat de oplossing moet gezocht worden... Iemand die in West-Vlaanderen wil lesgeven, zou misschien ook best zijn opleiding in een andere provincie gaan doen waardoor hij of zij verplicht wordt wat meer op zijn taal te letten... Als ik naar de zee ga, durf ik als Vlaming zeggen dat ik daar niet iedereen begrijp... Terwijl we toch dezelfde taal zouden moeten spreken...
Citeren

Leen

05/02/2007 om 12:02:15

Dat vind ik eigenlijk ook een goed idee: verplicht stage doen in een andere provincie. Dat opent ook je geest h! We gaan straks nog voorstellen moeten lanceren aan de Minister van Onderwijs, Vandenbroucke!
Citeren

Blijf op de hoogte ! Activiteiten, recepten, wedstrijden,
Ik zoek
een adres!

Mijn kortingen
Zaza Belle, Clown, Magir
10 % korting met CODE "FAMIDOO"...
Naaicafe Atelier Creatief
Drankje bij naaisessie....
Onderstebove
Goed om weten is dat bij het afsluiten van een geboortelijst...
Meer kortingen [+]

Fatal error: Call to undefined method famiweb::close() in /var/vwww/vhosts/famidoo.be/httpdocs/famidoo/forum_nl/fmessages.php on line 2341