driftbuien bij mijn dochter van 15 mnd

joljill
Nieuw
Famisurfer sinds : 08/02/2007 JOLANDA, eksel, 45 jaar
kinderen : geen!

08/02/2007 om 11:13:52

graag zou ik willen weten of er mensen zijn die het kennen dat een kindje van 15 mnd al zo n driftbuien krijgt dat het er bijna in stikt. en wat te doen bij zo n bui! Mijn dochtertje krijgt vaak s avonds zo n driftbuien dat ze gaat overgeven en dat vervolgens met een grote teug inademt vervolgens stikt ze er bijna in dan kan ik dus niet meer negeren wat ik in eerste instantie wel altijd doe. [:2:]
Citeren

Mimi
Nieuw

09/02/2007 om 9:39:03

hallo, zie net je berichtje terwijl ik gisteren eigenlijk onder een andere titel dezelfde vraag heb gesteld Mijn dochter heeft ook vaak driftbuiken en weet echt niet hoe ik haar gekalmeerd kan krijgen... Op een bepaald moment zette ik haar apart maar dan heeft iemand mij gezegd dat ze daar nog te jong voor is (2) want ze kan nog niet beseffen wat dat betekent en er alleen maar angstiger van worden Probeer haar soms gewoon vast te pakken en haar affectie te geven maar dan schreeuwt ze nog harder Overgeven heeft ze wel nog niet gedaan. Vind het echt frustrerend en erg. Maakt dat nu deel uit van een normaal ontwikkelingsproces? Heb anders nog weinig kinderen zich zo zien aanstellen als mijn dochter en het is niet makkelijk om dat toe te geven. Heb soms het gevoel dat we de controle nu al kwijt zijn...
Citeren

joljill
Nieuw

09/02/2007 om 10:09:43

ik heb net je berichtje gelezen en heb gisteren al naar de kind en gezin gebeld die hadden wel wat adviezen maar daar kon ik ook niet zo veel mee, dat wist ik al. Zoals zeker niet d r zin geven en negeren en na zo n bui als ze dan hangerig zijn wel troosten. Blijkbaar kunnen ze er niets aan doen dat het zo uit de hand loopt. Er is weldegelijk een heel groot verschil tussen de driftbuien een driftbui met de zin proberen door te drijven(huilen, slaan, schoppen etc.) en een werkelijke driftbui met ademinhouden,overgeven. Dit laatste hebben ze niet ondercontrole en mag je zeker niet straffen je moet ze dan laten uitrazen en als dat gebeurt is willen ze meestal getroost worden. Geestelijk krijgen ze het dan niet verwerkt. Allemaal leuk om te weten maar ondertussen zit je d r maar mee. In de winkel heb ik altijd iets leuks of iets lekkers in m n zakken zitten en mag ze bv dingen vasthouden in de kar. Het gaat blijkbaar na een paar jaar wel over maar dat duurt lang met zo n driftig kindje. Van de reacties van anderen in de winkel en zo, moet je je niets van aantrekken die weten blijkbaar niet dat je er niets aan kan doen.
Citeren

Mimi
Nieuw

09/02/2007 om 10:14:30

Ja, die tips die ze je geven, dat zijn vaak dingen waar ik zelf ook wel op zou komen... veel verder raak je daar nooit mee... Wat de winkel betreft, moet ik toegeven dat ik dat zo veel mogelijk probeer te vermijden. Ik weet wel dat ik mij niks moet aantrekken van de mensen maar ze bekijken me soms alsof ik mijn kind mishandel en dan moet ik me inhouden om die mensen niet een goed te zeggen hoe het zit. Gelukkig wil mijn man soms wel gaan winkelen. Met een duidelijke lijst lukt het wel om zo ook alles in huis te krijgen maar ja, soms gaat het niet anders h
Citeren

joljill
Nieuw

09/02/2007 om 11:21:13

ik breng mijn dochtertje 1 keer per week naar mijn moeder en dan doe ik mijn boodschappen voor de hele week. Tussen door moet ik dan nog wel eens even naar de winkel maar dat is dan maar kort en dat gaat dan wel. Mijn man heeft geen tijd om de boodschappen te doen die werkt gemiddeld 60 tot 80 uur per week. Het geeft blijkbaar teveel indrukken om bv. eerst naar de bakker te gaan daarna naar de supermarkt etc. en het duurt ze dan vaak te lang. Ze moet wel regelmatig buiten de deur komen, andere omgevingen anders kan je nooit nergens meer komen het is moeilijk maar het moet gewoon om ook eens ergens anders te komen. Daar moeten ze mee leren omgaan anders word hun vertrouwde wereldje te klein.
Citeren

Mimi
Nieuw

09/02/2007 om 16:30:46

Ja, ik moet toegeven dat je daar wel gelijk hebt maar ik vind het echt verschrikkelijk als ze in publiek of bij vriendinnen of familie zo moeilijk begint te doen... Denk dat ik wel de neiging heb om daardoor soms thuis te blijven... maar weet ook dat dat geen oplossing is... Wat vind je van onderstaand advies? Een temperamentvolle dreumes hebben is leuk, maar (soms) ook lastig. Zij doet graag wat zij zelf wil, maar op deze leeftijd willen ze vaak meer dan ze kunnen en worden dan driftig uit frustratie. Levendige, extraverte kinderen worden tijdens hun ontdekkingstochten eerder gefrustreerd, en dus vaker driftig, dan introverte kinderen. Een kind op deze leeftijd heeft het nog niet in de hand om een driftbui te voorkomen. Het krijgen van driftbuien hoort 'gewoon' bij de emotionele ontwikkeling. Wel zijn het heftige gevoelens voor het kind. De dreumes heeft dan grenzen -- geen straf -- nodig van de volwassene om weer tot zichzelf te komen. Het leert dan dat de driftbui overgaat, waardoor het leert dat het niet zo eng of erg is om een driftbui te krijgen. Ook naarmate het kind ouder wordt en meer zelf kan, wordt zij minder gefrustreerd, en worden de driftbuien minder. Om uw dochtertje af te laten koelen hebt u een paar keer de 'time-out'-methode gebruikt. Deze methode is niet achterhaald, maar uw dochtertje is er nog te jong voor. Op deze leeftijd kunnen kinderen nog niet de reden van het apart gezet worden begrijpen. Het kind voelt zich dan opeens totaal verlaten, en wordt dan heel erg angstig. Waarschijnlijk doordat zij nog moeilijk het besef kan vasthouden dat zij een en hetzelfde kind blijft als u er plotseling niet meer bent. U kunt uw kind helpen zichzelf weer onder controle te krijgen door haar te begrenzen. Dit doet u door haar te beschermen zodat ze zichzelf, of een ander, geen pijn doet. Dus niet door tegen haar te schreeuwen of door boos op haar te worden, maar door haar rustig vast te pakken en op schoot vast te houden. Sommige kinderen willen absoluut niet vastgehouden worden, en die kunnen bijvoorbeeld op de bank of een groot bed gelegd worden, en daar in de aanwezigheid van de ouder, hun driftbui uitleven. Probeer ook in de omgang met uw kind uitwegen voor alternatief gedrag open te houden. Hiermee bedoel ik dat het minder frustrerend voor een kind is als u benadrukt wat het al zelf kan, in plaats van dingen te gaan verbieden. Bijvoorbeeld (dit is een goede tip van een vriendin van mij met een dreumes) door niet te zeggen: "je mag het papiertje niet op de grond gooien", maar door te zeggen: "gooi het papiertje maar in de prullenbak". En als ze dit dan doet, complimenteert u haar daarmee. U geeft dan positieve aandacht aan haar 'kunsten'. Het is altijd beter om het goede gedrag te belonen, dan negatief gedrag te bestraffen. Dus, en dat is makkelijker gezegd dan gedaan, laat u niet door haar gegil, etc. verleiden tot terugschreeuwen of zelf woedend worden. Bedenk, het kind groeit er overheen. Tegen de tijd dat ze een kleuter is, zo vanaf twee en een half jaar, zijn de heftigste driftbuien voorbij.
Citeren

joljill
Nieuw

13/02/2007 om 11:09:12

tja die verhalen heb ik wel al gehoort en gelezen maar ik kan er nog zo weinig mee op dit moment ik probeer haar gewoon zoveel mogelijk bezig te houden met dingen die ze wel kan. maar ik kan natuurlijk ook niet iedere minuut met haar bezig zijn en juist dan word ze boos en driftig ze eist ook echt alle aandacht op. De enige manier om haar echt gelukkig te krijgen is buiten, het is gewoon een buiten kind maar dan moet ik er natuurlijk wel bij blijven en dan zijn we weer op he vorige punt ik kan niet iedere minuut met haar bezig zijn, ik heb ook andere dingen te doen. Koken is ook al zo n struikelblok dan komt ze aan mijn been jengelen en moeilijk doen. Ze hangt heel erg aan mij, mijn vriend kan als hij alleen thuis is rustig aan de computer zitten of iets anders doen, ik niet.
Citeren

Mamamimi
Nieuw
Famisurfer sinds : 23/02/2007 Mimi, , 2021 jaar

23/02/2007 om 17:21:26

Hallo, heb me ondertussen ingeschreven want zag dat jij pseudo had en zo... Hoe is het ondertussen met je dochter? Vooruitgang? Groetjes, Mimi
Citeren

joljill
Nieuw

24/02/2007 om 21:26:10

hoi, nee de problemen blijven aanhouden voornamenlijk rond etenstijd bv als ik moet eten koken en ze ziet me aan het aanrecht staan dan is het weer feest dan hangt ze al aan mijn been. Ik ben van plan om een hekje te plaatsen tussen de keuken en de kamer want ik vind het best gevaarlijk. Ik weet het af en toe ook niet meer misschien is het voor ons wel tijd voor profesionele hulp, alhoewel ik daar ook mijn vraagtekens bij heb. mijn zus doet thuisbegeleiding voor autistische kinderen en ze is daar een keer gaan logeren en daar kreeg ze ook zo n driftbui tijdens het eten, ze heeft ze vervolgens voor de tv eten gegeven, toen ik haar om advies vroeg zij ze dat haar advies altijd is om het te negeren maar nu ze er zelf een keer voor stond lukte het dus zelfs haar niet.
Citeren

Mama_van_Jelle
Nieuw
Famisurfer sinds : 23/02/2007 Annemie, , 2021 jaar

25/02/2007 om 21:32:43

Onze Jelle is in het algemeen een hele rustige slaapkop maar op die leeftijd had hij ook wel soms driftbuien. Ik moet zeggen dat het niet in die mate was dat hij moest overgeven of zo maar in de winkel of op de markt heeft hij me zo toch ook wel een paar keer in verlegenheid gebracht Als hij niet kreeg wat hij wou, rolde hij op de grond van woede als het moest En met publiek is dat nog ambetanter natuurlijk... Mij hebben ze toen gezegd dat ik streng moest blijven, niet ieder keer toegeven en ik moet zeggen dat die buien vanzelf zijn overgewaaid... maar het waren echt geen fijne momenten dat moet ik wel zeggen Veel moed! het is een fase die ook voorbij zal gaan!
Citeren

Blijf op de hoogte ! Activiteiten, recepten, wedstrijden,
Ik zoek
een adres!

Mijn kortingen
Zaza Belle, Clown, Magir
10 % korting met CODE "FAMIDOO"...
Internationale Tweedaagse
Kinderen tot en met 12 jaar betatelen slechts € 3. Led...
Springking attractieverhu
10% korting op vertoon van uw Famidookaart...
Meer kortingen [+]

Fatal error: Call to undefined method famiweb::close() in /var/vwww/vhosts/famidoo.be/httpdocs/famidoo/forum_nl/fmessages.php on line 2341