Vanaf welke leeftijd vraag je je kinderen om zich zelf aan te kleden?

Gast

24/05/2008 om 7:22:41

[color=blue][/color]hallo ik ben een mama van een tweeling die nu 5 jaar wordt. Mijn zoon doet zijn kleertjes helemaal alleen aan maar zijn tanden poetsen dat vergeet hij altijd, mijn dochter daarentegen wilt haar kleertjes nog niet alleen aandoen maar wilt wel alleen haar tanden poetsen. Ik denk dat het een kwestie is van routine en streng optreden en/belonen bij vooriutgang. groetjes mama van haylie & leythen [:13:]
Citeren

zotteke

24/05/2008 om 10:08:19

dag natalie, ben mama van 4 paadders en ze hebben hier een taken kalender en ook een blad met dingen die ze moeten doen en daar krijgen ze een knikker voor en als ze 10 knikkers hebben dan 1 stikker 10 stikkers een kado dat ze op voorhand hebben gekozen. taken:tafel zetten,dieren verzorgen,boekentassen nemen, dagkalender verzetten(dit om de beurt staat op wie en wanneer)andere dingen:mooi zonder ruzie spelen,luisteren,taken,helpen,opruimen,huiswerkmaken,flink eten,aankleden,kleine zus verzorgen,enz men kinderen waren vlug zelfstandig leergierig. men jongste zoontje 4j kan zichzelf volledig aan en uit kleden.gewoon stimuleren met die knikkers dan lukt dat wel. en er RUSTIG bij blijven!!!! groetjes [:12:]
Citeren

Baccara1
Nieuw
Famisurfer sinds : 10/05/2008 karen, , 44 jaar
kinderen : geen!

24/05/2008 om 13:19:28

[color=magenta]Hallo ik heb een dochter van 6 jaar en doet die dingen ook wel alleen wel moet ik het ook geregeld zeggen zeker voor het tanden poetsen. Maar anders doet ze de dingen wel zelf[/color] [:14:]
Citeren

Ellenbe
Nieuw
Famisurfer sinds : 24/05/2008 Ellen, limburg, 41 jaar

24/05/2008 om 22:59:21

mijn dochter van 5, doet 's morgens haar pyama alleen uit, legt deze op een bolletje in de kast (waar hij hoort) haar vuile kleding weet ze ook dat ze die in de wasmand moet gooien. en ze is helemaal weg met waar de papiertjes moeten zitten als je kleedjes aandoet (vanachter), kousen doet ze ook aan,soms nog tegoei trekken, schoenen ook zelfs een knoop gaat... dit is zeer plezant... Je moet ze ook steeds motiveren en een goed woord zeggen als ze zo flink helpen met mama
Citeren

jannekeweer
Sympathiek
Famisurfer sinds : 30/06/2008 Janneke, , 51 jaar

08/07/2008 om 20:19:13

Hoi Natalieke, ik vind dat je gelijk hebt als je vindt dat je negenjarige zoon zelf zijn sokken kan opruimen e.d. Mijn vierjarige kan zich zelf aankleden. Je geeft aan dat het vooral 's ochtends een probleem is om alledrie op tijd klaar te zijn? Misschien helpt het als je 's avonds de kleding alvast klaar legt; dat doe ik ook altijd, en ze mogen pas aan tafel komen als ze zijn aangekleed. Dat scheelt al heel wat gedoe. En wat betreft het steeds afdraaien van hetzelfde verhaal: heel herkenbaar! Zou je het anders niet kunnen opschrijven, en in een schema verwerken? En dat je zoon dan per dag een kruisje kan zetten per afgewerkte activiteit? Dan hoef jij het niet steeds te zeggen, en hij kan op papier zien wat hij moet doen en wat er verwacht wordt. Ik vind dat je zeker mag verwachten dat ze zelfstandiger worden.
Janneke
Citeren

Gast7595
Nieuw
Famisurfer sinds : 11/02/2009 marijke, GRIMBERGEN, 37 jaar
kinderen :

11/02/2009 om 22:29:41

Mijn dochtertjes kunnen hun ook al zelf aankleden(4&5jaar) wel als ze het zelf willen en meestal in het weekend als ik thuisben, anders doet papa het. In de week is het wel helpen met aankleden,anders gaat het s'ochtends niet vooruit en kinderen moeten toch op tijd op school geraken en mama en papa op hun werk. Vroeger opstaan helpt niet, dan treuzelen ze nog meer!
Citeren

Joko
Nieuw

12/02/2009 om 11:21:29

kijk eens op de site van klasse, daar staan heel wat structuurkaarten. Met een beetje knip en plak werk maak je een overzichtelijk visueel schema voor je kinderen. Zo weten ze wat er van hen verwacht wordt, en kunnen ze het beter onthouden. Vergeten ze iets en je hebt geen tijd/zin/energie om het weer allemaal op te noemen, wijs dan naar dat schema. Mijn dochter van 3,5 doet alles van kleding aan/uit etc zelf. Mits wat begeleiding, uiteraard, en af en toe eens een handje toesteken. Dit had ik haar nooit kunnen aanleren zonder dat schema. Ze heeft wel twee iets oudere broers (5 en 6), dus pin je niet vast op die leeftijd. Voorbeelden krijgen helpt. De oudste was 4 toen hij het van mij zelf moest beginnen doen. Succes! Joko
Citeren

octave.lernous
Nieuw
Famisurfer sinds : 11/02/2009 NATASJA, sint katelijne waver, 50 jaar

12/02/2009 om 14:23:02

Hey, mijn twins zijn bijna 3 en kunnen zichzelf al aan en uitkleden, ik leg alles klaar en af en toe hebben ze wel eens iets achterstevoren aan maar dan kom ik effe helpen. Ze weten ook in welke wasmand welke vuile kleedjes horen. Tandenpoetsen doe ik wel omdat het grondig moet zijn; Als ze in bad zitten kunnen ze zichzelf ook wassen. Het draait volgens mij allemaal gewoon om routine. [:13:]
Citeren

ik
Nieuw

14/02/2009 om 21:30:35

Hallo, Ik heb ook 2 zoontjes. De oudste is 3,5 jaar en de jongste 5 maanden. De oudste kan zichzelf al helemaal alleen uitkleden en af en toe met een heel klein beetje hulp ook aankleden. Hij moet ook zijn vuile sokken en slipje elke dag zelf in de wasmand gooien. Dat vind ik ook maar normaal hoor, dat hij dat nu al leert! Jong geleerd is oud gedaan! Ik vind ook meer vuile sokken van mijn man dan van mijn zoon [:3:] Groetjes
Citeren

ik
Nieuw

14/02/2009 om 21:32:30

vergat ik nog te zeggen dat als we zeggen dat het tijd is om te gaan slapen hij ook spontaan naar de badkamer gaat en trots zijn tanden begint te poetsen. Als hij klaar is roept hij n van ons om er nog een over te gaan! We zijn dan ook wel hl erg fier op ons kereltje hoor!!! [:12:]
Citeren

Blijf op de hoogte ! Activiteiten, recepten, wedstrijden,
Ik zoek
een adres!

Mijn kortingen
BabyBaby Megastore for Ba
10% op vertoon famidookaart . Niet geldig op promoprijzen en...
Internationale Tweedaagse
Kinderen tot en met 12 jaar betatelen slechts € 3. Led...
Vaderzoon.be
10% korting op vertoon van Famidookaart...
Meer kortingen [+]

Fatal error: Call to undefined method famiweb::close() in /var/vwww/vhosts/famidoo.be/httpdocs/famidoo/forum_nl/fmessages.php on line 2341