Vanaf welke leeftijd vraag je je kinderen om zich zelf aan te kleden?

vieke

30/03/2007 om 9:42:23

hallo, ik heb een dochtertje van bijna 5 en eentje van 5 maanden. Mijn oudste wast en droogt zich zelf af en doet haar kleren zelf aan. Ik leg ze wel klaar. En zelfs 's avonds sorteert ze haar vuile kleren en gooit die in de wasmand waar ze horen.(ik heb er 3 staan:wit,zwart en gekleurd) handig hoor.en dat vind ze nog leuk ook. Zo sparen we veel tijd uit en ze vind het super dat ze dat als GROTE zus al kan.
Citeren

mama_van_2

30/03/2007 om 9:56:18

[color=red][/color]Ik schrok als ik dit las, mijn oudste dochter is 3,5 jaar en die doet al een hele tijd zelf haar kleren aan en ze kiest die zelf. Ik zou anders niet weten hoe we klaar zouden geraken 's morgends want ik maak ondertussen de kleinste van 10 maanden klaar. [:8:]
Citeren

newke

30/03/2007 om 11:16:24

Hallo Nathalieke, Wij hebben 4 kinderen,6j,4j,2.5 j, en 17 maand. Mijn 3 oudste kinderen kleden zichzelf aan.De oudste 2 doen alleen hun was weg,en ons derde leren we het nu aan om in de juiste ton haar was weg te brengen.We leggen elke avond al hun kleren wel klaar. Maar onze oudste mag al eens zelf zorgen voor kledij klaar te leggen.Ze moeten eerst zelf hun tanden poetsen en daarna, ga ik nog eens over hun gebit .maar niet meer van mijn zes jarige,die moet zich trouwens ook zelf wassen. Eigenlijk heb ik dat nooit moeten vragen aan hem hij was uit zichzelf al snel zelfstandig,waardoor de andere kinderen volgden. Maar goed ook, want in jullie krijgen we er een 2-ling bij en alle beetje helpen zou ik zeggen. Laat u kinderen dat ook maar stilletjes zelf doen. Veel succes. [:13:]
Citeren

Mama_van_Phaedra,_Jesse_&_Nora

30/03/2007 om 12:05:13

Beste Nathalie, Mijn kindjes zijn nog kleuters en ik krijg ze nu al zover dat ze kleertjes in de wasmand gooien. Ze hebben hun eigen beremand en als ze gewassen zijn doen ze daar de kleding in. Wanneer ik de wasmachine vul, mogen ze mee sorteren (voor hen is dit een leuk spelletje) Ik heb drie wasmanden, op elk plakt een A4 etiket (wit hemd, geel hemd en zwart hemd) zo zien ze welke kleertjes in welk mandje moet (hier kijk ik uiteraard op toe) en dan wasmachine vullen en knopje duwen en natuurlijk een beloning voor de goed hulp. Bij ons is alleen de beremand een must, de rest doen ze wanneer ze zin hebben en dat is meestal wel zo. Ik denk dat je het goede moet belonen en vooral niet het slechte. Misschien moet je steeds zijn vuile kleding op zijn bed leggen zodat hij dit steeds moet verwijderen wanneer hij gaat slapen... na een tijdje word hij dit moe. Alles wat niet in de wasmand ligt word niet gewassen... uiteindelijk geen kleding meer (hou altijd iets achter de hand maar laat het hem niet weten).... wanneer hij zelfs maar n keer kleding in de wasmand gooit, beloon dit met een echt favoriet iets en dit gedrag zal zich herhalen. Veel succes h. Groetjes.
Citeren

Ione

30/03/2007 om 14:54:35

Hallo, Mijn dochtertje is nu 2 jaar en 4 maanden en begint nu zich af en toe aan te kleden (met hulp). Het duurt wel wat langer, maar zo doende leert ze het, h! Misschien een ideetje voor wat jouw kinderen 's avonds allemaal vergeten: Maak een prentenkaftje met foto's van de handelingen die ze moeten uitvoeren (gezicht wassen, tanden poetsen,...). En beloon hen als ze ze allemaal hebben gedaan. Een verhaaltje in bed ofzo. In ieder geval vl succes! IONE [:13:]
Citeren

chantal_om

31/03/2007 om 14:33:48

Hallo, ik ben een onthaalmoeder die al 17 jaar opvang doet. Ik heb hier dagelijks een 5 a 6 kindjes onder de 2,5 jaar. zelf aan en uitkleden stimuleer ik van jongsaf aan. Terwijl in de baby'tjes verpamper vraag ik al aan de groten(tussen 2 en 2,5) om zelf schoentjes, kousjes en broek(rok) uit te doen. De meesten slagen daar al goed in. Bij het opstaan mogen ze zelf proberen hun kleren aan te doen, met grappige taferelen als gevolg, maar zo worden ze toch dagelijks gestimuleerd! Er is voor 't moment zelf eentje die haar kleren al netjes op een stapeltje legt bij het uitkleden, ik steek er veel tijd in, maar het loont de moeite om van heel jong, op een speelse manier te beginnen! groetjes, Chantal
Citeren

sweetmarijke
Nieuw
Famisurfer sinds : 02/03/2007 Marijke, , 2021 jaar
kinderen : geen!

02/04/2007 om 8:51:38

ik heb hier veel leuke tips gelezen! zoals die "kalender" met de weekdagen, en de wassoorteermanden! leuk, ga ik zelf thuis ook toepassen, want nu gaat alles in een grote ton en tja, sorteren kruipt dan wel wat tijd in, leuk! kheb zelf trouwens ooit zo een leuke tip ergens gelezen, een kastje met kledij en elke schuif daar steekt een kledingstuk in (bv bovenste ondergoed en kousen, tweede tshirt, derde rokjes en broeken) zodat de kids zelf hun outfit kunne samestelle :)
Citeren

yanaika's_mama
Nieuw

02/04/2007 om 19:52:27

Lieve mama, Ik heb een dochtertje van 4,5 jaar en sinds september doet zij alles op haar eentje. We staan samen op, ze doet haar kleertjes aan, pyama aan de haak, ondergoed van de dag voordien in de mand, naar beneden, boekentas vullen met sapjes en koekjes, pantoffels in het kastje en schoentjes aan. Sinds zij haar eigen routine heeft verloopt niet alleen voor mij alles veel kalmer maar ook Yanaika is rustiger want ze weet wat er van haar verwacht wordt. Ik heb haar nooit geforceerd en ze vind het zelf leuk om te doen maar als mijn meisje dit kan denk ik dat jou jongens ook wel best in staat zijn om die stresserende ochtenden voor jou wat aangenamer te maken!! Groetjes Yanaika's mama [:6:]
Citeren

Gast7643
Nieuw
Famisurfer sinds : 10/05/2008 Els, , 37 jaar

20/05/2008 om 14:56:36

Mijn zoontje van bijna 7 doet ook alles zelf. Ik moet het wel elke dag ook herhalen stap voor stap want hij vergeet anders wel de helft.
Citeren

Mamamimi
Nieuw
Famisurfer sinds : 23/02/2007 Mimi, , 2021 jaar

22/05/2008 om 18:14:46

Dag Els, dat is grappig. Als je dat zo zegt, is dat precies of ik mezelf bezighoor maar dan wel tegen mijn man... Want dit durft ook al eens te vergeten waar de wasmand staat of waar hij dit of dat gelegd heeft :):) Mijn Jolientje kan zich nog niet zelf aankleden maar wel interessant om te lezen vanaf wanneer jullie kinderen zelfstandig zijn...
Citeren

Blijf op de hoogte ! Activiteiten, recepten, wedstrijden,
Ik zoek
een adres!

Mijn kortingen
Spido
Groepskorting wordt verleend aan groepen vanaf 20 personen....
sono babis
La venue d'un personnage de votre choix, visible sur le blog...
Activ Kamp - Sporthotel
Korting van 5% voor groepen vanaf 20 personen of op vertoon ...
Meer kortingen [+]

Fatal error: Call to undefined method famiweb::close() in /var/vwww/vhosts/famidoo.be/httpdocs/famidoo/forum_nl/fmessages.php on line 2341