Vanaf welke leeftijd vraag je je kinderen om zich zelf aan te kleden?

Natalieke
Nieuw
Famisurfer sinds : 24/02/2007 Natalie, , 2021 jaar
kinderen : geen!

24/02/2007 om 17:37:25

Als alleenstaande moeder van 2 jongens zit ik soms met de handen in het haar. Overal in huis ligt wat. Maar dat is niet het ergste. Het is vooral moeilijk 's morgens als we alle 3 op tijd klaar moeten zijn. Ik vind dat Arne op bijna 9-jarige leeftijd toch kan leren zijn sokken in de wasmand te gooien en zelf schone zokken en kleren kan nemen. Maar neen, elke avond en elke avond moet ik alles herhalen: gezicht wassen, tanden poetsen, vuile kleren in de mand, enzovoort, enzovoort,... Het lijkt wel of ik iedere dag dezelfde plaat draai... Maar ligt het aan mij? Verwacht ik te snel dat ze een beetje zelfstandiger worden?
Citeren

Mama_van_Jelle
Nieuw
Famisurfer sinds : 23/02/2007 Annemie, , 2021 jaar

25/02/2007 om 21:25:44

Hallo Natalie, mijn zoon is nog maar 4 dus ik ben nog niet zo ver. Maar toch denk ik dat het normaal is dat je dat soort dingen nu begint te vragen... Ik denk niet dat je kan verwachten dat ze dat dagelijks allemaal feilloos doen maar je kan het wel iedere dag opnieuw vriendelijk vragen en uiteindelijk zal het dan wel een gewoonte worden denk ik... Volhouden zou ik zeggen! [:8:]
Citeren

Vanessa
Nieuw

01/03/2007 om 16:34:45

Ja, ben ik het mee eens...
Citeren

sweetmarijke
Nieuw
Famisurfer sinds : 02/03/2007 Marijke, , 2021 jaar

07/03/2007 om 8:42:28

Ik heb een dochter van 8 en een stiefzoon van 7 en die moeten beide al die dinge die jij zegt zelf doen hoor. Ik vind dat je dat zeker mag verwachte! Je kan misschien eens probere een beloningssysteem in te voere? Als hij het ganse rijtje heeft afgewerkt, krijgt hij ... (weet ik veel wat, iets klein: een snoepje, een kwartiertje extra tv of pc, je bedenkt wel iets). Misschien helpt dat wel?
Citeren

tijgertje
Nieuw
Famisurfer sinds : 12/02/2007 VERONIQUE, , 41 jaar

27/03/2007 om 9:56:15

Hey Natalieke, mijn dochtertje van 6 doet dit toch ook allemaal zelf. Haar kledij leg ik klaar in de badkamer en die doet ze aan zonder dat ik iets moet zeggen, meestal moet ik gewoon zeggen dat ze voort moet doen, want als ik haar laat doen is het op haar gemakje en dan komen we te laat. Het enige dat ik haar elke morgen vraag is om haar tanden te poetsen, maar dat is dan meer omdat ze het anders vergeet. In de vakantie gaat ze zelfs alleen naar haar kamer en kiest zelf haar kledij die ze dan aan doet, en ik moet zeggen ze heeft smaak, want alles wat ze aandoet past perfect bij elkaar. Ik zou zeggen probeer het is met te belonen, wat je ook kan doen is er een spelletje van maken. Soms doe ik dat ook bij mijn dochtertje om sneller klaar te zijn, bijvoorbeeld om ter eerste klaar zijn of bijvoorbeeld zeggen van nu tel ik tot vijf (of tien naargelang wat ze moeten aandoen) en is je trui aan, dit doe je dan bij elk kledingstuk, het is leuk voor haar en bovendien leert ze de cijfers en het tellen ondertussen heel goed (ook in andere talen). [:10:]
Citeren

lie
Nieuw

29/03/2007 om 18:56:32

Hoi, Ik heb 5 kinderen : 12, 6, 5, 4 en 0. Het meisje van 12 doet alles zelf, de jongens van 6, 5 en 4 doen ook alles zelf (ik leg de kleren klaar). Ik kom bij het tandenpoetsen wel kijken en helpen (voor de jongste). Ik voorzie wel ongeveer 30 minuten 's morgens en 's avonds, maar dan zijn ze ook allemaal klaar. Wie klaar is komt naar beneden om te eten en zelfs dat doen ze al vrij zelfstandig. In het weekend laten ze ons zelfs liggen en trakteren ze zichzelf op cornflakes voor de televisie. Is alleen een probleem als de melk omvalt, en dat gebeurt dan ook geregeld ;-) Het is soms wel een knoeiboel, maar ik vind het met zo'n groot gezin wel handig dat ze zelfstandig zijn. Terwijl zij zich aankleden, zorg ik voor de baby en zo zijn we gelijk klaar. Het moeilijkste is om een of andere reden : jassen en schoenen aan + boekentassen nemen. O ja, wij dekken 's avonds al de ontbijttafel (behalve wat in de koelkast zit) = veeeeeeel tijdswinst!
Citeren

sienneke
Nieuw

29/03/2007 om 19:05:34

Een tip die wel kan helpen, maak een lijstje van wat je nu allemaal zegt, zo is de overstap voor hem niet zo groot. En dan kan je in het begin samen met hem controleren of het allemaal gebeurd is. wij hebben dat hier ook gedaan met de twee jongens, ze zijn 5 en bijna 3 en ik moet er niets meer aan vragen. Ik help ze natuurlijk wel want ze zijn nog klein maar als ik bijvoorbeeld iets vergeet zoals tandenpoetsen, dan doen zij mij eraan denken en dat is wel gemakkelijk. Want ik denk ook niet direct aan alles, zeker nu ik terug zwanger ben. Succes, en vooral veel belonen. groetjes Sienneke
Citeren

sweetmarijke
Nieuw
Famisurfer sinds : 02/03/2007 Marijke, , 2021 jaar

29/03/2007 om 19:34:42

proficiat sienneke met je zwangerschap!! en ook met twee zo'n kleine jongetjes die al zo flink zijn :)
Citeren

Mamie_van_2
Nieuw

29/03/2007 om 22:04:04

Mijn zoontje van 3,5 kan zichzelf ook al aankleden. Ik geef hem alles en hij vraagt dan wel nog eens of hij het juist doet , maar hij doet het toch al flink om nog zo klein te zijn. Dingen zoals zelf propere kousen of ondergoed halen en de vuile kledij in de wasmand doen doet hij ook.Natuurlijk moet ik het hem wel vragen , maar hij is best flink. Wanneer ik met de 2 kindjes ga zwemmen doet hij alles zelf zodat ik zijn kleine zus(18m)aankleden kan.
Citeren

Tania
Nieuw

30/03/2007 om 9:29:02

Mijn zoontje van 4, begint zich nu zelf aan te kleden 's morgens. Mijn dochtertje van bijna 2 doet dit mooi na. Het lukt nog niet altijd perfect, maar meestal toch al vrij goed. Zoals andere het ook al gezegd hebben, helpt het om het op te hangen ergens. Met mijn kindjes heb ik tekeningetjes gemaakt voor de dagen van de week en ze verzetten die iedere dag zelf. Zo weten ze dat het bv. woensdag is en dus maar 1 keer school. Voor grotere kinderen kan je dit al doen met korte zinnen. Bv. Een herinneringsbord. Dit maakt het allemaal wat gestructureerder. En wanneer iedereen weet waar hij aan toe is, verloopt alles veel vlotter. Succes, want als alleemstaande moeder kan het best zwaar zijn. Groetjes, Mama van Joppe en Maite
Citeren

Blijf op de hoogte ! Activiteiten, recepten, wedstrijden,
Ik zoek
een adres!

Mijn kortingen
Kat & Koe
12 % directe korting op vertoon van je Famidooclub-kaart....
Kiddy & Junior Classes as
10% korting voor leden van de Famidooclub...
jeugdatelier Kameleon
korting op 2de lid van gezin....
Meer kortingen [+]

Fatal error: Call to undefined method famiweb::close() in /var/vwww/vhosts/famidoo.be/httpdocs/famidoo/forum_nl/fmessages.php on line 2341